bossman, eu faria uma revisão na etapa de saída, transistores, capacitores e demais componentes. Os transistores de saída estão bons, sem fugas ? Capacitores de desacoplamento na base dos transistores devem ser medidos também, inclusive o ESR dos mesmos.
Como está a aparência do Falante anterior, pode ter queimado por si mesmo, um volume de áudio mais forte, um pop no vindo do próprio amplificador. Eu faria os testes com uma carga fantasma e tentaria um sinal limpo vindo de um gerador de áudio ou qualquer fonte senoidal digamos quase pura, sem distorções.
Por fim, a conta da dissipação não fecha porque precisaria dissipar 160 W e as 4 6L6 só podem dissipar até 140 W. No caso elas vão vermelhar por excesso de potència dissipada.
Não fecha, supondo um amp que trabalha dentro das especificações das válvulas. Mas uma das 'características' dos Duovox é justamente o fato de eles trabalharem com tensões acima das toleradas pelas 6L6GC (eles trabalham em 700 e tantos V, se não me engano), já vi muitos se referindo a eles como fritadores de válvulas justamente por conta disso.
Ainda tem o detalhe de se o 120 e 240 nos nomes dos amps são a potência final já descontando as perdas, a potência total (potência final mais perdas), ou só um número para se referir ao modelo. Isso não sei informar.
Não possuo muito conhecimento teórico, mas pelo que me recordo todas as pesquisas e testes que fiz na época me levaram à conclusão de que a impedância no primário é na faixa de 5K e não de 2K4. Se fosse de 2K4, não haveria a necessidade de substituir o transformador ao readequar as tensões de trabalho para valores dentro das especificações das válvulas. Me lembro de alguém (provavelmente o Matec) me dizendo que, se usar esse transformador em tensões adequadas para a 6L6GC, a saída seria de. Apenas 30W-40W, algo nessa faixa.
O Matec certamente pode informar melhor sobre tudo isso, pois ele entende muito sobre os amps da Giannini. Mas parece que ele não está mais entrando no fórum.
Não é bem assim fácil. Eu simplifiquei só pra ter uma avaliação rápida das tensões envolvidas. Note que Vrms é tensão alternada que a válvula vai ter que gerar pro transformador de saída. Pra válvula gerar a tensão alternada de áudio, precisa fornecer pra ela uma tensão contínua bem maior que a tensão de pico da alternada, e é isso que não pode ultrapassar a tensão que a placa e screen aguentam. Note que cada válvula num push-pull vai basicamente gerar metade do sinal alternado (polarizado em classe B) até o sinal inteiro (as válvulas polarizadas em classe A), atuando em metade do enrolamento primário, então você pode usar o valor de metade do valor de tensão rms calculado a partir da potência e descobrir a tensão da fonte.
Com base na tensão da fonte você vai traçar a reta de carga, determinar o ponto quiescente da válvula e ver quanto a tensão na placa consegue excursionat e assim estimar a potência na saída.
Por fim, a conta da dissipação não fecha porque precisaria dissipar 160 W e as 4 6L6 só podem dissipar até 140 W. No caso elas vão vermelhar por excesso de potència dissipada.
Continha fácil, por que não me falou antes? me deixou aqui sofrendo!
Se fizer a conta para o Duovox 120G com 2400 ohms: Raiz quadrada de (120 x 2400) = 536 Vrms passou um pouquinho para as 6l6GC.
Se fizer a conta para o Duovox 240G com 2400 ohms: Raiz quadrada de (240 x 2400) = 758 Vrms algumas 6550, conforme o datasheet da Electro Harmonix, suporta 800 Vrms.
Confesso que não entendi direito a conta da fonte o porque a conta não bate. Vou estudar aqui pra entender melhor.
Se por um acaso tiver DC na saída isso é facilmente detectável com o amplificador ligado em série a uma lâmpada ? Em outras palavras, ela deveria acender como num curto circuito ?
Obviamente que não. Pra que simplificar se pode complicar. Quer coisa mais fácil e exata do que por as pontas de prova do multímetro na saída (pode soltar o falante se,quiser). Mas não, o pessoal tem sensibilidade visual pra detetar variação mínima da luminosidade de uma lâmpada.
Faltou o mais importante, você informar qual a tensão DC medida na saída.
Não realizei medição estou trabalhando com a hipótese do motivo de ter causado a queima do falante ser DC na saída e como é a primeira vez que me deparo com a necessidade de realmente verificar isso, surgiram as dúvidas essas dúvidas.
Se por um acaso tiver DC na saída isso é facilmente detectável com o amplificador ligado em série a uma lâmpada ? Em outras palavras, ela deveria acender como num curto circuito ?
5.7 DC offset, at output DC offset is the name for one kind of unwanted signal at an amplifier’s output. It is worth considering in depth, as the book makes the case for direct coupling, and DC offset is the Imp of this realm. Whether DC offset (voltage and the resulting cur- rent) is a small quirk, a slight nuisance or the sign of a major breakdown depends on the size of the DC voltage. In conventional amps with high NFB and internal direct (‘DC’) coupling, DC output offset voltage is assumed to be reduced to a low level by the very high feedback factor at DC (‘0’ Hz), often 110dB or more. This is true to an extent. But transistor mismatches, and other production variables, as well as many kinds of fault conditions that disrupt NFB, can cause offset voltages that are non-trivial. With inadequately protected BJT output stages with high global NFB, small DC offsets can cause transistor fatalities (see section 5.5). When to dial 999 There are no standards for DC offset (error) voltage at the output of an audio amplifier. A large offset, above say 1 volt (for >50w/8Ω), constitutes a DC fault. This is a serious condition – see the next section. Never plug an unprotected speaker into an amp suspected of having a DC fault. The telltale sign is a loud thump usually fol- lowed by a buzzing, and no music. Minor effects Offsets below 1V at the output, are considered medium to small and are almost harmless to the drive-unit per se. Dependent on program symmetry, a small offset may slightly reduce or increase headroom in one polarity. Amplifier clipping on any symmetrical large signals will be slightly asymmetric, changing the distortion spectra just before hard clip. If the amplifier’s output is direct coupled, the speaker cone or diaphragm will also be slightly off-centered, with similar effects. Irritating Effects DC offsets small enough to be considered harmless may still cause disturbing clicks and moderate plops when speakers are connected-up. If the amp is wholly direct coupled or has a slow acting servo, such clicks may well originate from DC offsets in preceding sources.
Acceptable levels The approximate sound level of DC ‘clicks’ and ‘blahhts’ can be ascertained from rough calculation. For example, if an amplifier drives sensitive large monitor speakers giving about 104dB(c-wtd) rms SPL for 1 volt rms at the input, then an offset of 0.01v (1/100th) applied by the preceding equipment will cause an SPL that is about 40dB lower, or 64dBSPL. This is as loud as room conversation, hence potentially disturbing, but not too shocking. But an offset of +0.63v giving 100dBSPL would be more ugly. Occurrence A DC offset across the output terminals does not normally occur in amplifiers with output transformers − which are usually those with valve output stages. But it might occur if shorted transformer windings or bad connections are at large. In amplifiers with a series output capacitor (usually single-rail transistor types, or OTL valve amps), offset can occur but is limited by electrolytic capacitor leakage and any bleed resistor. Servo-fix? Some amplifiers use servo circuits to continually ‘auto-null’ any output offset volt- age. Servo circuits have a finite range and rate of adjustment. They are no substitute for DC protection. But if there is no overt DC fault, they can ensure that offset is kept below say +/− 5 mV over time and independent of temperature. Because the integration (ie. averaging) time of a servo’s feedback loop needs to be longer than the longest repetition period of music signals, namely low bass, any such system will take time to settle after switching on. Some practical sonic snags of servo circuits are detailed in section 3.4.1. 5.7.1 DC (Fault) protection (DCP, DCFP) DC fault protection circuits have long been a feature of professional power amplifi- ers. The intention is to protect (i) the speaker(s) from damaging DC voltages and (ii) preferably disable the amplifier channel. For users of domestic amplifiers which have no DCP and which are connected to speakers costing ‘a pretty penny’, the fact that all transistors will one day fail and that most will fail short-circuit, putting 50v or more of DC on the speaker, should be sobering. The reason why DC above a few volts is damaging to drive units is because some part of the voice coil is pushed out of the gap. A high swing power amplifier can push the entire voice coil out. Whatever is out of the gap looses the cooling effect of the usual proximity (typically within 0.2mm) to a substantial heatsink, the magnet, as well as cooling by air pumping. This part of the coil’s power handling is there- fore reduced, and if driven normally, the insulation and glue in this section cooks. With a large offset over say 20v, the coil is quickly burnt out, and either rubs or breaks, whereas with smaller offsets, say 1 to 10v (according to the power rating) the voice-coil’s insulation will be slowly degraded, over weeks or months.
The requirement for protection is simple enough: If more than between +/− 1v to +/−5v DC appears (standards vary) on the output terminals, the output should be discon- nected. This shouldn’t happen on any legitimate bass signals, however low and loud. Yet it must happen with DC, within a few seconds. In theory this can be accomplished simply enough if the amplifier already employs an output muting relay. A one or two pole low pass filter is used to detect DC, not signal. The snag is that the relay won’t usually open under ideal zero-current condi- tions; there will be an arc as the contact opens. Thus the contacts are degraded as soon as the relay performs in anger. Any gold-flashing or other precious metal will then have been lost. For this reason, a relay in the output path has long been anath- ema in high-end domestic power amplifiers. Without an output relay, the next simplest way to curtail DC at the output would seem to be to mute the input. But this presumes it comes from the source, and assumes a healthy amplifier. It won’t help if one or more OPS transistors have blown ‘short’, or are very leaky, two likely causes of a DC fault. The next simplest way is to use a ‘crowbar’ (thyristor clamp) to short the output. This will save the speaker (hence speaker makers fit them to their wares !) but it can increase the amount of destruction in a partly zapped or sick amplifier − if it ever operates. The third approach is to switch off the supply. It is easiest and safest to do this at a point where just one supply line need be switched. This is usually the AC mains supply. The DC protection in this case must then be either passive, or else powered separately. The apparent snag with this approach is that the DC supply in most power amplifiers contains enough energy for it to take a few seconds for the supply to discharge. Fortunately, the average bass driver (the driver most likely to be sub- jected to DC) has no trouble with a power dissipation and voltage that is tapering off rapidly. If the supply capacity is very large, a high surge-capacity dumper resis- tor may be switched in. One important practical feature is often absent from those amplifiers that do have DC protection: A test facility. In some of my own designs, users can test that the DC protection circuit works at close to the lowest detection voltage, by moving a header. In future computer controlled systems, DC protection testing should be included in power-up or daily test routines.
Se você considerar a impedância refletida do primário como carga do amplificador, descobre facilmente qual a tensão necessária para obter a potência de saída.
No caso de 240 W e Zpp (impedância do primário placa a placa) de 4800 ohms, a tensão seria: raiz de (240 W x 4800 ohms) = 1073 Vrms. Ou seja, esquece.
No caso de 240 W e Zpp de 2400 ohms: raiz (240 W x 2400 ohms) = 759 Vrms o que também parece inviável para a 6L6, pois provavelmente ultrapassaria a tensão máxima de placa.
Outra conta simples é considerar que amplificadores classe AB ficam com rendimento na faixa de 60 %. Se os 240 W de potência de saída se referem a 60 %, então a fonte tem de fornecer 400 W pra saída. A diferença de 160 W vai ser dissipada na placa e no screen. Como as potências dissipadas máximas da placa e screen da 6L6 são 30 W e 5 W, somadas de 4 válvulas seria de 140 W, ou seja, a conta não bate.